top of page
חיפוש

נשימת פה בשינה

נשימת יתר דרך הפה במהלך היום ובמיוחד בלילה, עלולה לגרום לשלל תסמינים:

נחירות והפסקות שינה בשינה - Sleep Apnea, יקיצות מרובות, סיוטים והפרעות בשינה, הרטבת לילה אצל ילדים או צורך להשתמש בשירותים במהלך הלילה או מוקדם בבוקר אצל מבוגרים. עייפות אחרי שנת לילה, פה יבש. הפרעות במערכת הנשימה - נשימה 'מצפצפת', שורקת, אף סתום - במהלך הלילה או ביקיצה - תסמיני אסטמה בשעות הקטנות של הלילה בין 03:00-05:00.



נחירות נגרמות בדרך כלל בגלל נשימת פה כבדה (שאיפת כמויות אוויר גדולות במהירות) הגורמת לרטט של הרקמות הרכות בדרכי הנשימה העליונות במהלך השינה. לרוב נשמעות הנחירות בזמן הכנסת האוויר - השאיפה - אך לעיתים גם הנשיפה (הוצאת האוויר) מלוּוה בנחירות. ישנם מקרים בהם מתרחשות נחירות גם במהלך נשימת אף, כאשר הנשימה כבדה וגורמת למערבולות בחלקו העליון של הגרון (nasopharynx) או בחלקו התחתון (oropharynx). מערבולות אלו מפחיתות את כניסת האוויר וגורמות לנו לנשום עוד יותר. נחירות עלולות לגרום למצב המסוכן של הפסקות נשימה בשינה, למעשה, בהרבה מקרים, "הן הולכות יחד".


ניתן להקל על הפרעות נשימה במהלך השינה על ידי ביצוע של תרגילי נשימה מופחתת נפח במהלך היום ובמיוחד לפני השינה. יש להימנע משתיית משקאות אלכוהוליים לפני השינה. מומלץ לא לאכול לפחות שעתיים לפני השינה מכיוון שאכילה מפעילה את מערכת העיכול וזו מעלה את צריכת החמצן וגורמת לנו לנשום יותר. בכל מקרה, מומלץ שלא לאכול ארוחות ערב כבדות במיוחד. כדאי לשמור על חדר שינה מאוורר היטב, ולהקפיד ללבוש בגדים קלים, כאשר הגוף עטוף מדי הוא אינו יכול לווסת את הטמפרטורה דרך העור ולכן יעשה זאת באמצעות נשימה מוגברת.


עדיף שלא לישון על הגב, זו התנוחה הגרועה ביותר לאנשים הסובלים מנחירות מכיוון שאין בה הגבלה לנשימה - בתנוחה זו קל מאוד להכניס כמויות גדולות של אוויר בכל שאיפה. מומלץ לישון על הצד (שמאל עדיף) או על הבטן.


כדי להבטיח נשימת אף במהלך הלילה, מומלץ תחילה לוודא שהאף פתוח - אם לא ניתן לבצע שטיפות במי מלח או תמיסת סליין. ניתן להשתמש ברצועות נגד נחירות, דוגמת Breathright. שיטת בוטייקו מציעה תרגילים לנשימה מופחתת נפח הפותחים את מעברי הנשימה באף. בנוסף, כדי לוודא שאנחנו לא חוזרים להרגל של נשימת פה במהלך הלילה, אפשר לסגור אותו באמצעות סרט הדבקה מנייר. סרט הדבקה ברוחב של כ- 2 ס"מ המשמש לסגירת תחבושות יכול להתאים, ניתן להדביקו על השפתיים בצורה אופקית מצד לצד. מומלץ להעביר את הסרט על בד לפני, כדי להחליש מעט את חוזק הדבק, ולהשאיר שוליים מקופלים כדי לאפשר הסרה נוחה. כל אחד מהתסמינים המופיעים מעלה יכולים להשתפר באופן ניכר באמצעות הקפדה על נשימת אף במהלך הלילה - לכן גם אם הדבקת הפה עלולה להראות קיצונית ומרתיעה, כדאי לנסות את השיטה הזו. אם מתעורר חשש לישון עם פה מודבק בלילה, מומלץ לשים את סרט ההדבקה כחצי שעה לפני השינה ולהתרגל אליו. אפשר לוודא שקל להסירו במידה ויש צורך בכך, מכל סיבה שהיא. חשוב לזכור - נשימה מופחתת נפח כשלעצמה פותחת את דרכי הנשימה ובכללם גם את האף, לכן הסיכוי שהאף ייסתם לחלוטין במהלך הלילה כשהפה חסום בסרט הדבקה קלוש ביותר. לעומת זאת, אם אנחנו נושמים כבד דרך הפה, יש סיכוי גבוה שהאף ייסתם - זהו מנגנון הגנה של הגוף המבקש להפחית את הנשימה ולכן סוגר את דרכי הנשימה.

סגירת הפה בסרט הדבקה לא מומלצת לילדים מתחת לגיל 5 או למבוגרים ששתו אלכוהול במהלך הלילה.


קשה לי להפריז בחשיבותה של נשימת אף במהלך הלילה: השינה עמוקה יותר, אני בדרך כלל קם רענן, בלי פה יבש.

bottom of page